Podcast voor docenten - Digitaal bekwaam met AI

Canvas is het nieuwe leermanagementsysteem (LMS) van het Deltion College. Met Canvas krijgen studenten één centrale plek voor al hun les- en leermateriaal. De opleiding Audicien van het Deltion College is als eerst volledig over op Canvas. Senior docent en Canvasontwikkelaar Silvia Bleumer deelt haar ervaringen.
Binnen de opleiding Audicien op Deltion leiden we studenten op tot wendbare en zelfsturende professionals. Om deze zelfstandigheid te stimuleren, krijgen studenten de ruimte om hun onderwijsproces zelf vorm te geven. Dit begint met het opstellen of kiezen van een persoonlijk plan van aanpak, waarna ze de modules doorlopen volgens hun eigen planning.
Deze aanpak naar Canvas vertalen, vergde enige zoektocht. Uiteindelijk kozen we ervoor om binnen een cursus elke module als een afzonderlijke sectie in te richten. Hierdoor bepalen studenten zelf of ze alleen de modules in beeld willen hebben waar ze op dat moment aan werken, of dat ze het hele aanbod in zicht houden en naar eigen inzicht selecteren. Dit biedt flexibiliteit en zorgt dat maatwerk mogelijk blijft. Voortschrijdend inzicht (meer of minder in beeld) kan eenvoudig worden aangepast in Canvas.
De modules bevatten vaste leerdoelen die studenten kunnen aantonen via gestandaardiseerde opdrachten. Nakijken is nu veel makkelijker geworden via SpeedGrader. Waar voorheen de mailbox zich vulde met nakijkwerk, zijn de opdrachten nu geborgd en georganiseerd via Canvas. Binnen onze flexibele methode mag een student ook leerdoelen aantonen naar eigen inzicht. Het is dan zaak dat ze zelf goed opletten en de gestandaardiseerde opdrachten maken die passen bij de leerdoelen die ze aan willen tonen. Omdat hier geen flexibele opties binnen Canvas voor beschikbaar zijn, lossen we dit op met duidelijke instructies aan studenten.
De overgang naar Canvas viel samen met de wijziging van ons onderwijsaanbod naar aanleiding van een nieuw kwalificatiedossier. Dit gaf ons de kans om alles grondig te herzien en op het hoogste ambitieniveau de overstap naar Canvas te maken. Een strakke deadline zorgde voor focus binnen het team. Inmiddels groeit onze ervaring met Canvas, en het is bijzonder om te zien hoe ons onderwijs zich binnen Canvas ontwikkelt.
Zijn we helemaal klaar? Nee, verbetering blijft een doorlopend proces. Onderaan elke module hebben we een feedbackformulier toegevoegd waarin studenten foutjes en onduidelijkheden kunnen melden. Deze bespreken we in teamsessies en waar nodig doen we aanpassingen, zodat de kwaliteit van het onderwijs hoog blijft.
We lopen nog tegen een uitdaging aan bij het bepalen van het eindcijfer. In onze opleiding kunnen studenten op elk moment een (onderdeel uit een) cursus volgen. Nu is Canvas zo ingericht dat studenten een voldoende eindcijfer krijgen zodra ze één enkel onderdeel (opdracht, formatieve toets of reflectieverslag) positief afronden. Dat is niet de bedoeling, we willen dat het cijfer meegroeit en hoger wordt als ze aan meer onderdelen voldoen. Dit dwingt ons om tijdelijk andere opdrachten op onvoldoende te zetten, wat niet ideaal is. We hopen dat we in de toekomst in Canvas een manier van beoordelen vinden die recht doet aan de inspanning van de student.
Onze grootste wens? Een duidelijk voortgangsoverzicht, of lijn met percentage en een diploma aan het eind voor studenten, waarin ze eenvoudig kunnen zien hoeveel procent van hun opleiding ze al hebben voltooid. Dat stimuleert het inzichtelijk houden van de vooruitgang en de motivatie!
Auteur: Silvia Bleumer