Podcast voor Docenten - De Gouden Weken

Hierom zou je microlearnings willen gebruiken:
Microlearnings sluiten als middel aan bij verschillende relevante onderwijsconcepten. Denk hierbij aan de vergeetcurve van Ebbinghaus (2). Als mens vergeten we snel de informatie die we hebben gekregen. Het is vaak handig als we de informatie precies krijgen wanneer we die nodig hebben. Het aanbieden van informatie op precies het moment dat we die nodig hebben, sluit aan bij het just-in-time ontwerpprincipe, maar ook bij ontwerpen volgens het 4C-ID model. Toch zijn microlearnings niet altíjd de beste oplossing.
Om tot de keuze van werkvormen te komen begin je, net als in alle onderwijsontwerpen, met het formuleren van leeruitkomsten. Op basis daarvan besluit je welke werkvormen studenten helpen om de leeruitkomsten te behalen. Voor microlearnings werkt dit hetzelfde. Microlearnings zijn - net als e-learnings en praktijkopdrachten - een extra tool in de toolbox van onderwijsontwerpers. We moeten dus goed nadenken waarom, wanneer en hoe we deze tool willen inzetten.
Hiervoor kun je Microlearnings gebruiken:
Microlearnings kunnen bij verschillende doelen en in verschillende situaties ondersteunen. Maar wat zijn dan geschikte situaties waarin je microlearnings kunt inzetten? Om je te inspireren geven we hier drie voorbeelden:
Verwijzingen