Telefoons in het mbo

11 september 2023 11:10 Nieuws

Telefoons zijn vanaf 1 januari 2024 (op enkele uitzonderingen na) niet meer toegestaan in de klas. Met die richtlijn komt het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap voor het voortgezet onderwijs (juli, 2023). Op het mbo geldt zo'n verbod niet. Maar wat vind jij van het gebruik van telefoons in het mbo? Hoe is je eigen telefoongebruik? Wat kun je leren van de verschillende perspectieven? Welke afspraken wil je met je team, per opleiding, of op je school maken? In dit artikel beschrijven we enkele perspectieven, maar houden we vooral een pleidooi voor het juiste (pedagogische) gesprek hierover met je team.

Afleiding
“Mijn pakketje is op tijd bezorgd!”, “Kijk nou eens wat zij aan heeft op deze foto”, “Ik moet even mijn moeder laten weten dat ik straks de stad nog in ga”. Wat leidt joúw studenten af? Op school kun je gebruik maken van de informatie via telefoons, maar wil je ook graag een leeromgeving waarin studenten betrokken zijn en zich kunnen concentreren. Telefoons kunnen voor veel afleiding zorgen. Waar leerprestaties dan weer onder kunnen lijden.

Inrichting lessen
Je zou kunnen kijken naar de inrichting van je lessen. Zijn die afwisselend en uitdagend genoeg om niet afgeleid te worden? Of kun je de telefoons van je studenten zelfs didactisch inzetten in je les? En moeten we onze studenten niet ook digitale vaardigheden bijbrengen en beter leren omgaan met afleiding? Zelfregulerende vaardigheden zijn niet voor niets een veelbesproken thema in onderwijsland. We hebben naast kennisontwikkeling immers ook een rol in de persoonsvorming en maatschappelijke voorbereiding van onze studenten (Biesta, 2012).

Doelgroep afhankelijk
Sommige studenten vinden het moeilijk om zichzelf niet af te laten leiden door hun telefoon. Vooral de groep laag presterende studenten toont een verbetering van de leerprestaties bij een verbod van telefoons. De afleiding heeft te maken met FOMO (Fear Of Missing Out), gewoontevorming of het verlangen naar een snelle behoeftebevrediging. Maar er zit ook verschil in het gebruik van de mobiele telefoon per doelgroep op het mbo. Want hebben de eerstejaars dezelfde afspraken nodig als de vierdejaars? Welke rol spelen wij als onderwijsteam hierin?

Benieuwd wat studenten zelf zeggen? Luister de podcast van Hub Talk over Schermtijd van studenten van het Deltion College.

Meer weten?
Heb je hulp nodig bij het voeren van het juiste gesprek? Wil je meer perspectieven horen van deskundigen? Of heb je hulp nodig bij het concreet nadenken over interventies of afspraken voor jouw team?

We helpen je met een ontwerpworkshop waarin jullie zelf interventies bedenken. We kijken samen naar de inrichting van je lessen, of we doen een verkenning van de verschillende perspectieven binnen het team en van deskundigen. Neem hiervoor contact op met het MICT van Deltion.

Meer voor docenten

Wat ons en onze studenten bezighoudt