Drie bord- en kaartspellen voor in de klas

14 december 2022 15:47 Nieuws
In deze digitale tijd groeit een onverwachte markt flink: de bordspellenmarkt. Jaarlijks komen op dit moment zo’n 5.000 nieuwe spellen uit. Een aantal van deze spellen is zeer interessant voor het onderwijs. Met spellen kun je op een leuke manier moeilijke thema’s of abstracte onderwerpen meer laten leven onder studenten. In dit artikel komen drie moderne spellen aan bod die jij rechtstreeks in jouw onderwijs kunt inzetten.

1. The Unusual Suspects

Aantal spelers per groepje:
2-12 spelers
Duur: 10 minuten
Leert: realisatie van vooroordelen, beargumenteren

Dit is een les over vooroordelen. Het idee van Unusual Suspects is simpel: probeer met elkaar de juiste persoon in een groep personen op tafel aan te wijzen. Denk een beetje aan het klassieke 'Wie Is Het'. Maar in dit spel krijg je geen vragen over het uiterlijk van een persoon, maar over gedrag, hobby’s en gewoontes. Eet de persoon die we zoeken ontbijt? Rijdt deze motor? Heeft deze persoon een wapen thuis liggen?
Met dit spel wordt snel duidelijk hoeveel vooroordelen je hebt door alleen naar uiterlijk te kijken. Na het spelen heb je dan ook gegarandeerd een mooi startpunt voor een gesprek over vooroordelen.

Bekijk de uitlegvideo.


2. Time’s Up

Aantal spelers per spel:
4-12 spelers
Duur: vanaf 15 minuten
Leert: woordenschat/begrippen

Dit spel heet ook wel namenspel, spel met de pan of slabakken. Het lijkt op het '30 Seconds', waarin woorden worden omschreven zonder het woord zelf te noemen. In Time’s Up komen begrippen echter net zo lang terug tot ze geraden worden. In ronde één omschrijf je de begrippen. In ronde twee mag je maar één woord gebruiken om te omschrijven. In ronde drie gebruik je geluiden en gebaren. Door deze rondes heen ontstaan unieke associaties met de begrippen. Zo blijven de betekenissen van begrippen beter hangen.

Bekijk de uitlegvideo.


3. Spyfall

Aantal spelers per spel: 3-7
Duur: vanaf 15 minuten
Leert: verschil open/gesloten vragen, luisteren

In dit spel probeer je er achter te komen wie in jouw groep de spion is. Ben je spion? Dan probeer je er achter te komen op welke locatie de andere spelers zijn.
Iedereen krijgt een kaart van éénzelfde locatie (bijvoorbeeld Zwembad, Nachtclub of Bank). Alleen de spion krijgt een lege kaart. Door elkaar om en om vragen te stellen probeer je er achter te komen wie de spion is. Bijvoorbeeld: 'Hoe zijn mensen hier gekleed?' of 'Hoeveel mensen zijn hier ’s avonds?'.
Geeft iemand een gek antwoord? Dan mag je die persoon beschuldigen. Maar geef je te duidelijke antwoorden? Dan kan de spion erg makkelijk de locatie raden. Goed luisteren en goede open vragen stellen is essentieel!

Bekijk de uitlegvideo.

Meer voor docenten

Wat ons en onze studenten bezighoudt