Medewerkers Sfeer & Beheer van Het Zand worden woonzorgondersteuners
.JPG?width=2560&height=2111&ext=.jpg&type=NewsOverviewItem)
Bij LUX038 wordt hard gewerkt aan nieuwe programma’s om mensen te helpen hun plek te vinden in de techniek. Aloys, adviseur opleidingen bij het Deltion College, ontwikkelt een loopbaancarrousel: een modulair traject dat deelnemers in korte tijd een realistisch beeld geeft van kansrijke technische beroepen.
Wat begon als een opdracht voor zij-instromers, groeit inmiddels uit tot een breder loopbaaninstrument met kansen voor veel meer doelgroepen: studenten die twijfelen, jongeren zonder startkwalificatie én reguliere Deltion-studenten die overwegen te stoppen met hun opleiding. “Ik hoorde laatst dat 80% van de uitvallers denkt dat ze niet de juiste keuze hebben gemaakt”, vertelt Aloys. “Dat heeft vaak alles te maken met een vaag beroepsbeeld.”
De traditionele meeloopdag werkt niet voldoende, vindt Aloys. “We moeten stoppen met mensen laten meelopen en ze in plaats daarvan écht iets laten doorlopen.” De loopbaancarrousel is een programma waarbij deelnemers verschillende technische disciplines kunnen ervaren via korte, overzichtelijke modules. Denk aan een tweedaagse oriëntatie in Metaal, gevolgd door een verdiepende module lassen van maximaal drie dagen. Soms zijn het hele dagen, soms slechts een paar uur, afhankelijk van wat nodig is en past.
Tijdens de carrousel nemen deelnemers deel aan praktijkgerichte en theoretische opdrachten in een vakgebied, zonder dat het meteen voelt als 'opleiding volgen'. Het doel is: ontdekken, ervaren, vergelijken en daarna pas kiezen.
We moeten niet opleiden zonder keuze. Eerst ontdekken, dan verdiepen. Pas daarna beslissen.
Meerwaarde bij LUX038
De keuze voor LUX038 is bewust. Hier kunnen deelnemers over de grenzen van hun vakgebied heen kijken. Metaal, Infra, Hout & Meubel, Installatie en Elektro: alles ligt binnen handbereik op het terrein van de Makersfabriek. LUX038 biedt ruimte voor maatwerk, kleine groepen en persoonlijke begeleiding. Precies wat een zij-instromer of heroriënteerder nodig heeft.
Aloys put uit jarenlange ervaring in lesstofontwikkeling voor het individuele volwassenonderwijs, maar benadrukt dat de inhoud van de modules altijd wordt ontwikkeld samen met mensen uit het vak. Zo werkt docent André mee aan de oriëntatiemodule Metaal en nemen Dennis en Daan de modules voor Infra (grond-, weg- en waterbouw) voor hun rekening. Hun praktijkkennis zorgt ervoor dat de modules inhoudelijk en technisch kloppen en dat deelnemers een eerlijk en actueel beeld krijgen van het werkveld.
De volgende modules zijn in concept gereed. Enkelen worden nu ingezet om te proefdraaien.