‘Je kunt met volwassen studenten gelijk de diepte in’

03 maart 2022 13:45 Nieuws
Een Leven Lang Ontwikkelen (LLO). Dat begint bij de leraren die hun studenten de ruimte geven om zich te ontwikkelen. Hoe kijken zij aan tegen LLO? Aan het woord is Somayeh Rezazadeh, senior-leraar bij het team Verzorging van het Deltion College. ‘Wat opvalt is het niveauverschil tussen volwassen studenten en jongeren op het gebied van kennis, competenties en vaardigheden. Bij volwassenen kun je gelijk de diepte in.'

Voor Somayeh Rezazadeh begon LLO een jaar geleden met één module. Inmiddels werkt ze een dag per week aan de ontwikkeling van LLO-onderwijs. ‘Ik werd gevraagd om bij te springen. Door corona was de behoefte ontstaan om passende zorg aan te kunnen bieden binnen de revalidatiezorg; aan ouderen die te kampen hadden met het virus. Wij hebben hier samen op korte termijn passend aanbod voor moeten schrijven.’

Schot in de roos
‘Bij Deltion Business was er al een inhoudelijke module geriatrische revalidatiezorg. Die hebben we samen met collega’s van team Verpleegkunde kritisch doorgenomen en aangepast aan wat de instelling wilde bereiken. Vanwege corona vonden de lessen online plaats. Aan de hand van online opdrachten en zelfstudie moesten cursisten zich voorbereiden op de online bijeenkomsten.’


‘Ons onderwijs bleek een schot in de roos. Niet alleen het tijdelijke personeelstekort kon opgevangen worden door het scholen van nieuwe mensen, maar we hebben ook bijgedragen aan het verder professionaliseren van de bestaande medewerkers. Zij hebben zich kunnen ontwikkelen binnen hun eigen beroep.’

Zelf lesgeven
‘De eerste lessen gaf ik zelf. Als je iets ontwikkelt, moet je zelf ontdekken of het wérkt, vind ik. Maar we hebben de module zo geschreven dat iedere andere collega de cursus ook kan geven. Wat opvalt is het niveauverschil tussen volwassen studenten en jongeren op het gebied van kennis, competenties en vaardigheden. Bij volwassenen kun je gelijk de diepte in. Het ontwikkelen binnen LLO vergt flexibiliteit van de leraren, om in niveau- en interesseverschillen mee te bewegen.’

Er zit zo veel kennis in Deltion; daar zit de maatschappij om te springen

‘Er zit zo veel kennis in Deltion: daar zit de maatschappij om te springen. Nu kijk ik hoe we bestaande modules van onze opleidingen in de zorg zó kunnen opzetten dat ze ook los gegeven kunnen worden. Bijvoorbeeld als cursus, of voor een mbo-certificaat. En dat we het beste van modules uit verschillende opleidingen kunnen combineren. Dat is een enorme puzzel. Maar inhoudelijk worden de modules er sterker dan ooit van. Daar plukken onze studenten - en hun werkgevers - de vruchten van.’

Wat ons en onze studenten bezighoudt