Praktijkverklaring voor schoonmaakmedewerkers DeltaCare

01 mei 2024 13:00 Nieuws
Op donderdag 25 april zijn zeven medewerkers van DeltaCare Dienstverlening in het zonnetje gezet tijdens een feestelijke uitreiking. In Hooglaer ontvingen zij een praktijkverklaring voor het praktijkverklaringstraject dat zij gevolgd hebben. Medewerker Hans: “Het is een stukje waardering voor wat je doet.”

Elke werkdag ondersteunen de zestien medewerkers van DeltaCare Dienstverlening bij de schoonmaak en het onderhoud van de campus van het Deltion College. “Novon doet het reguliere schoonmaakwerk sinds 2022 bij Deltion. Onze mensen, die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben, doen allerlei aanvullende taken”, vertelt Suzanne Tingen. Zij begeleidt en coacht de medewerkers namens DeltaCare Dienstverlening. “Ze houden de boulevard en pantry’s netjes, pakken de vaatwassers in en ruimen het rondslingerende afval in de wijk op. Dat wordt enorm gewaardeerd.”

Tussen 1 november 2023 en 1 april 2024 hebben zeven medewerkers deelgenomen aan een traject voor het behalen van een praktijkverklaring. Dit werd mede mogelijk gemaakt door subsidie van Groei Vooruit. Een praktijkverklaringstraject past bij werkenden en werkzoekenden die praktisch ingesteld zijn. Het korte programma, dat speciaal voor hen gemaakt is, doorlopen ze op de eigen werkplek. Er zijn geen lessen en examens. Accountmanager Margreet Dijkstra: “De praktijkverklaring bewijst wat iemand kan. En wat iemand in de praktijk al geleerd heeft.”

De zeven medewerkers die het praktijkverklaringstraject doorlopen hebben, werden op donderdag 25 april in het zonnetje gezet tijdens een feestelijke uitreiking. Toen iedereen een kopje koffie of thee en iets lekkers had gepakt, nam begeleidend docent Karen van der Wiel het woord: “Jullie hebben fantastische dingen laten zien. Ik heb het zelfvertrouwen zien toenemen.” Suzanne vulde aan: “Ik ben trots op iedereen. En ik wil Deltion hartelijk bedanken. Het is heel mooi dat de medewerkers deze kans krijgen om zich te ontwikkelen en te groeien.”


De meeste medewerkers hebben aangetoond dat ze dienstverlenende en facilitaire werkzaamheden op mbo-niveau 2 uit kunnen voeren. Zoals het gebruiksklaar maken van ruimtes en het assisteren bij het beheer van de gebouwen. Dit zijn werkzaamheden die onderdeel zijn van een mbo-opleiding. Een enkele deelnemer heeft werkprocessen doorlopen die horen bij de opleiding Entree assistent op mbo-niveau 1. Allemaal kregen ze hun welverdiende praktijkverklaring. Ook kregen de deelnemers een boeket en presentje van Djopzz mee naar huis.

Het is toch weer een papiertje erbij

Jasmien is een van de medewerkers die een praktijkverklaring behaald heeft. Daar is ze blij mee. “Het is toch weer een papiertje erbij”, lacht ze. “Ik vond het ook leerzaam. Je krijgt inzicht in wat je doet. Wat doe je al goed en wat kan nog beter?”

“Het praktijkverklaringstraject heeft mij gemotiveerd om na te denken over mijn toekomst”, zegt Hans. “Ik vond het leuk om te doen. Het is een stukje waardering voor wat je doet.” Of hij het lastig vond? “Eigenlijk niet. Ik bleef gewoon mijn ding doen.” Suzanne vult aan: “Het was uiteindelijk niet zo spannend als dat het vooraf misschien leek. Eigenlijk vond iedereen het een leuk traject in een vertrouwde omgeving.”

Nu het praktijkverklaringstraject is afgerond, kunnen de medewerkers een volgende stap zetten. Margreet licht toe: “Dat kan een nieuwe praktijkverklaringstraject zijn, maar ook een cursus om een mbo-certificaat te behalen. Of een mbo-opleiding, die je makkelijker kunt doorlopen met een praktijkverklaring of mbo-certificaat op zak.” Jasmien geeft aan dat zij nadenkt over een opleiding. “Misschien ga ik wel de Entree-opleiding van START.Deltion doen. Door de praktijkverklaring heb ik de smaak te pakken.”


Andere werkgevers die hun medewerkers willen waarderen met een praktijkverklaringstraject, kunnen contact opnemen met accountmanager Margreet Dijkstra via mdijkstra@deltion.nl.

Wat ons en onze studenten bezighoudt