Viattence en Deltion leiden mensen met uitkering op voor de zorg

Een uitkering en toch de zorg in? Viattence, de gemeenten Heerde, Epe en Apeldoorn, werkbedrijf Lucrato en de ROC’s Deltion en Landstede hebben de handen ineengeslagen dat mogelijk te maken. Bovendien met behoud van uitkering. De studenten zijn inmiddels gestart en kunnen een jaar later met diploma gelijk aan de slag bij Viattence.

De samenwerking betekent dat geïnteresseerden in de zorg die nu leven van de bijstand toch hun hart kunnen volgen. Zo snijdt het mes in dit geval aan veel kanten. Viattence vindt het van belang mensen met hart voor de zorg op te leiden en zo een antwoord te hebben op het arbeidstekort.

Nieuwe baan

Niet iedereen is meteen geschikt om de zorg in te gaan. Daarom zijn in het voortraject verschillende gesprekken gevoerd en is een capaciteitstest afgenomen. Degenen die dat traject zijn doorgekomen starten maandag 11 februari met de praktijkopleiding niveau 2. De opleiding wordt gevolgd in de praktijk op de locaties De Speulbrink in Vaassen en Wendhorst in Heerde. Docenten lopen mee in de praktijk. ‘s Ochtends en ’s avonds zijn de studenten in de praktijk en ‘s middags is er van maandag tot en met donderdag les.

Er worden 25 leerlingen opgeleid voor niveau 2, helpende zorg en welzijn. De groep bestaat uit uitkeringsgerechtigden, aangevuld met interne medewerkers die willen doorstromen en externe die graag de opleiding wilden volgen. Wie over een jaar klaar is heeft niet alleen het diploma op zak, maar ook een nieuwe baan!