Opleiding Podium- en evenemententechniek vernieuwd

De opleiding Podium- en evenemententechniek krijgt in het nieuwe schooljaar een totaal nieuwe opzet voor wat betreft het onderwijs en de examinering. Projectmatig werken en het verbinden van de praktijk met de theorie zijn de belangrijkste onderdelen van deze vernieuwing.

Studenten die kiezen voor een opleiding in de Podium- en evenemententechniek worden ingezet bij diverse logistieke, technische en ondersteunende werkzaamheden bij de voorbereiding, op- en afbouw van een voorstelling en/of een evenement. Kennis en vaardigheden en op het gebied van licht-, geluid en projecttechniek en van de bouw en constructie ten behoeve van muziek- en theaterevenementen vormen de basis van de opleiding. Er is zowel een variant op niveau 3 (Podium- en Evenemententechnicus) als op niveau 4 (Podium- en Evenemententechnicus Licht en Podium- en Evenemententechnicus Geluid).

Senior leraar Dan Rapaport: ‘In de nieuwe opzet van de opleidingen die komend schooljaar starten, draait veel om het opdoen van praktijkervaring op school. Ieder blok werken de studenten aan een bepaald thema, zoals popmuziek, kleinkunst, theater, bedrijfspresentaties en festivals. Daarnaast maken de stages, die de student bij verschillende bedrijven uitvoert, een belangrijk deel uit van ons nieuwe onderwijs.’ Herman Zwiers, senior leraar, vult aan: ‘De kennis die de student nodig heeft om zijn vak straks goed te kunnen uitvoeren, bieden we zo veel mogelijk geïntegreerd aan. Dat wil zeggen dat de theorie straks zo veel mogelijk wordt ingebed in de praktijklessen’.

Studenten die interesse hebben in de vernieuwde opleidingen zijn van harte welkom tijdens de informatieavond op 17 juni. Een kijkje in ons theater en overige praktijkruimten behoort die avond tot de mogelijkheden.