Doorstroom profiel PIE vmbo en Deltion

Deltion en tien vmb-scholen onderzoeken sinds vorig jaar hoe we voor een goede aansluiting/doorstroom kunnen bewerkstelligen vanuit het Profiel PIE (Produceren, Installeren en Energie) naar technische verwante opleidingen in het mbo. Na kennismaken en inventariseren zijn recentelijk drie docentgroepen vmbo/mbo gestart op verschillende onderwerpen.

Binnen de docentgroepen wordt besproken hoe de overstap van een keuzevak binnen het vmbo naar het mbo kan worden verbeterd en hoe Deltion daarbij kan helpen. Mogelijkheden hiervoor worden met elkaar verkend en er zijn afspraken gemaakt voor verdere invulling/afstemming. De drie groepen zijn:

• Verspaningstechnieken
  • Utiliteitsinstallaties / Woon- en Kantoortechnologie

• Plaat,- en Constructiewerk / Booglasprocessen

Bijeenkomst
Vorig jaar ontmoetten Deltion en een tiental vmbo-scholen elkaar om te spreken over de aansluiting vmbo-mbo op het profiel PIE. Tijdens deze bijeenkomst kwam naar voren dat het vormgeven van de profielen inclusief keuzevakken en het organiseren van het onderwijs nog best een uitdaging is.

Uitdagingen
De bijscholing van leraren, het organiseren van moderne materialen en aanschaffen van (nieuwe) inventaris, de praktische organiseerbaarheid en de methodes van lesmateriaal zijn de onderwerpen waar iedere vmbo-school in meer of mindere mate mee worstelt.

Keuzevakken
De keuze voor de verschillende keuzevakken die onder profiel PIE vallen worden in eerste instantie vooral bepaald door kennis en bekwaamheid van de docenten en door de ruimte en het beschikbare materiaal. Zowel doorstroom in het mbo als werkgelegenheid in de regio zijn de richtlijnen voor het bepalen van de keuzevakken.

Heeft u behoefte om bij één van deze docentgroepen aan te haken? Neem dan contact op met Marinus Roijakkers, opleidingsmanager Techniek & Vormgeving van het Deltion College, via [email protected] of 038-8503865.