Echte huizen bouwen in Stadshagen

Uniek project voor bouwopleidingen

Leerlingen van de beroepsopleidende opleidingen bouwen de komende maanden vier woningen in Frankhuis Noord. Nog niet eerder werden leerlingen van een voltijd bouwopleiding zo intensief ingezet bij de bouw van nieuwbouwwoningen.

Compleet project
Het gaat om leerlingen van de beroepsopleidende (BOL) niveau 2, 3 en 4 opleidingen. Deze leerlingen zijn gemiddeld tussen de 16 en 20 jaar. Binnen de verschillende expertises zoals timmeren, metselen en tegelzetten gaan de leerlingen in kleine groepjes aan het werk bij de woningen. Ook krijgen de leerlingen tijdens de bouwperiode een aantal gastlessen en een excursie aangeboden. "Het is mooi dat je een compleet project meemaakt en de boel niet gelijk weer af hoeft te breken," aldus Thomas Harink, student opleiding Timmerman.

"Het is mooi dat je een compleet project meemaakt en de boel niet gelijk weer af hoeft te breken"
Thomas Harink, student opleiding Timmerman.

Aansluiten
Bouwcombinatie Stadshagen bouwt de vier dijkwoningen in opdracht van VOF Frankhuis. Bouwcombinatie Stadshagen is de bouwende partij en begeleidt de leerlingen bij het bouwproces. Woningcorporatie deltaWonen is opdrachtgever voor deze sociale huurwoningen en verzorgt de verhuur. De partijen hebben hun krachten gebundeld in dit bijzondere project, omdat zij gezamenlijk de wens hebben om onderwijs en praktijk goed op elkaar aan te laten sluiten. Op deze wijze willen ze een bijdrage leveren aan goed opgeleide jonge vakmensen in de bouwsector.

De woningen
Op de bouwlocatie Frankhuis Noord bouwen de leerlingen aan vier zogenaamde dijkwoningen. Deze woningen hebben een badkamer en slaapkamer op de begane grond en een woonkamer en keuken op de eerste verdieping. De woningen worden gebouwd tussen april 2016 en maart 2017.

Keuzedelen in BBL-opleidingenopens in new window
Keuzedelen zijn vanaf 1 augustus 2016 onderdeel van alle nieuwe mbo-opleidingen, dus ook van de BBL-opleidingen. Omdat bij een BBL-opleiding werken en leren voor een substantieel deel bij een leerbedrijf plaatsvindt, zorgt een aantal factoren – zoals de wensen van het leerbedrijf en de beperkt beschikbare tijd op school – voor minder bewegingsruimte dan bij BOL-opleidingen.
www.herzieningmbo.nl
Studenten bouwen dijkwoningen opens in new window
www.bouwwereld.nl
Een huis bouwen op je zestiende opens in new window
Wie via de Zwolse Twistvlietbrug Stadshagen binnen fietst, heeft ze vast weleens gezien: de jongens van het Deltion College met hun witte helmen en rode hesjes. In opdracht van de Bouwcombinatie Stadshagen bouwen ze, helemaal zelf, vier huurwoningen voor deltaWonen.
(pdf)
Leerlingen bouwen dijkwoningenopens in new window
Deltion, deltaWonen en Bouwcombinatie Stadshagen en VOF Frankhuis begeleiden leerlingen bij de bouw van vier dijkwoningen in Zwolle. Het is volgens hen de eerste keer dat leerlingen van een voltijd bouwopleiding zo intensief ingezet worden bij de bouw van nieuwbouwwoningen.
www.aannemervak.nl
Leerlingen bouwen dijkwoningen in Frankhuis opens in new window
Zwolle - Leerlingen van de beroepsopleidende bouwopleiding van het Deltion College gaan de komende maanden vier dijkwoningen bouwen in Frankhuis Noord te Zwolle. Nog niet eerder werden leerlingen van een voltijd bouwopleiding zo intensief ingezet bij de bouw van nieuwbouwwoningen.
www.weblogzwolle.nl