Bouw natuurcentrum Slot Roggebot in Dronten officieel van start

Stichting Roggebotstaete en Deltion College Zwolle ondertekenen samenwerking

Op 1 oktober a.s. zetten Ted van den Bergh van Stichting Roggebotstaete en Bert Beun, voorzitter College van Bestuur van het Deltion College hun handtekening onder een contract voor de bouw van Slot Roggebot, een ecologisch natuurcentrum op landgoed Roggebotstaete in de polder tussen Dronten en Kampen.

Roggebotstaete, een landgoed van 52 hectare natuur, is een proeftuin voor onderwijs, bedrijven en bezoekers. Een landgoed waar op ecologische en ondernemende wijze wordt gewerkt aan natuurbeheer en aan het ontwikkelen van een inspirerende leeromgeving.

Een weidse horizon, mooie waterpartijen, verrassende doorkijkjes en een rijke flora en fauna; in 2005 werd het als landgoed aangelegd en het is nog volop in ontwikkeling. De voormalige zee biedt nu ruimte aan natuurbeleving en een gezonde leefstijl. Roggebotstaete is een plek voor mensen om te leren, ervaren en te werken.

De Gemeente Dronten en de European Union (EU) stelden gezamenlijk €200.000 beschikbaar in het kader van het project van het Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling.

Duurzaam en circulair
Op het landgoed wordt momenteel Slot Roggebot gebouwd, een werkplaats voor natuurbeleving. In Slot Roggebot komt een professionele ontvangst- en educatieruimte, een werkplaats voor beheer van het landgoed en een keuken voor het verwerken van landgoedproducten.

De bouw vindt op een duurzame en circulaire manier plaats. Stichting Roggebotstaete bundelt hiervoor haar krachten met de uitvoerende aannemer Ecobouw Salland, Weever slopen & bouwen en de bouwopleidingen van het Deltion College uit Zwolle.

Stichting Roggebotstaete is de opdrachtgever en levert duurzame en vaak eerder gebruikte materialen voor het natuurcentrum. Zo werd een dak van een oud schoolgebouw in Kampen hergebruikt. Deltion levert studenten en begeleiders vanuit de opleidingen Bouw en Schilderen en is daarnaast verantwoordelijk voor de kwaliteit van het onderwijs en de inzet van de studenten.

Dit project geeft mogelijkheden voor een duurzame samenwerking. ‘We zijn heel trots dat onze studenten hun steentje kunnen bijdragen aan dit mooie project. Roggebotstaete is een gebied wat nog veel groei- en ontwikkelmogelijkheden heeft voor studenten. Uit eerdere projecten, waaronder de bouw van 4 dijkwoningen in de Zwolse wijk Stadshagen, is wel gebleken dat het samenbrengen van leerlingen en de échte beroepspraktijk tot kwalitatief hoogstaande resultaten leidt’, aldus Bert Beun, voorzitter College van Bestuur van het Deltion College.