We hebben een bouwkundig model opgeleverd. Daarvoor waren duidelijke afspraken en een taakverdeling nodig. Zo kwamen we tot steeds betere resultaten. We moesten van alles uitzoeken. Bijvoorbeeld de ruimtenummers en de aanwezige ventilatiepunten en dat moesten we verwerken in een bouwkundig model.
Studenten Julian en Niels
We hebben de BIM-Challenge ervaren als een week van verbinding tussen onderwijsinstellingen, opleidingen en het bedrijfsleven. Tussen mbo en hbo, tussen theorie en praktijk, tussen bedrijfsleven en onderwijs en tussen bouw en installatietechniek. We hebben gepionierd en veel geleerd. Een waardevolle week!
Berrie Schimmel, leraar Middenkaderfunctionaris Bouw van Deltion

BIM Challenge 2019: het succes van samenwerken

​In de week van 28 januari t/m 1 februari 2019 vond de eerste BIM-Challenge in de regio Zwolle plaats. Ruim 40 studenten van Deltion en Windesheim werkten samen een échte praktijkopdracht uit in BIM, het Building Information Model. In dit digitale model worden in de ontwerpfase van een gebouw bouwkundige elementen al samengevoegd met technische installaties. Vrijdag 1 februari jl. presenteerden de studenten hun ontwerpen aan elkaar en het bedrijfsleven.

Ruim 30 derdejaars mbo-studenten Installatietechniek en Middenkaderfunctionaris Bouw en ruim 10 studenten van de opleiding Bouwkunde van Windesheim werkten een week lang aan een BIM-opdracht die door Architectenbureau Sacon werd aangeboden. Het eindresultaat moest een bouwkundig model zijn waar een bouwbedrijf mee aan de slag kan gaan. De studenten werkten in groepjes, waarin iedere student vanuit zijn eigen technische discipline input leverde.

Het groepje van studenten Hendrik, Wesley, Max en Sammi won de Challenge. Zij scoorden het beste op proces, samenwerking en aansluiting van technische modellen en gingen ieder met een IPad naar huis.

Het initiatief tot de BIM Challenge komt van leraren van Deltion en Windesheim.Het bedrijfsleven zit te springen om werknemers die kunnen werken met BIM en in de ontwerpfase van een gebouw al rekening houden met de verschillende technische disciplines die bij het bouwen van een gebouw aan de orde zijn. Studenten leren tijdens hun opleiding dus al hoe het is om te werken met studenten van een ander vakgebied en doe praktijkervaring op die voor het bedrijfsleven waardevol is.

Voor de mbo-studenten leverde het samenwerken met hbo-studenten Bouwkunde op locatie van Hogeschool Windesheim ook nog eens een kennismaking met een mogelijke vervolgopleiding.