Benelux finale FIRST LEGO League op 16 februari

De FIRST LEGO League is een project zoals (techniek) onderwijs volgens mij moet zijn. Onze leerlingen werken aan een project waarbij probleemoplossend handelen, samenwerken, onderzoeken en ontdekken centraal staan. Belangrijke competenties voor nu en voor later. Daarnaast leren de leerlingen met én van elkaar!
Martijn de Haan – Docent Techniek JenaXL
Het project maakt leerlingen zo enthousiast, dat er tijdens pauzes, in tussenuren en na schooltijd gewerkt wordt aan het project. Zelfs tijdens de vakantie kwamen de leerlingen een dag op school samen en sloten ze de werkdag traditioneel af met patat en frisdrank.
Martijn de Haan – Docent Techniek JenaXL

Vanaf september 2018 is er druk gewerkt aan de opdrachten op school en in november ging de strijd los tijdens de 11e Regiofinale bij het Deltion College van de FIRST LEGO League. Momenteel zijn de winnaars van de 11e Regiofinale; JenaXL Zwolle, Jenaplein Zwolle en Pieter Zandt Staphorst, druk bezig met de voorbereidingen van de deelname aan de Benelux finale op 16 februari in Eindhoven.

De FIRST LEGO League wil jongeren interesseren voor (robot)techniek aan de hand van opdrachten met lego! Het project moet door de deelnemende scholen geïntegreerd worden in het onderwijsprogramma en sluit daarom ook aan op de kerndoelen van het primair onderwijs.

Op 28 augustus 2018 werd de Benelux kick-off georganiseerd met als thema INTO ORBIT.Vanaf september ontvingen de deelnemende scholen het pakket met lego, een robot en een oefenmat. In de weken voor de regiofinales in november waren de deelnemers druk bezig met het bouwen, programmeren en testen van hun legorobot. Elk jaar is er weer een ander centraal thema maar de deelnemende teams worden op dezelfde onderdelen beoordeeld waaronder een presentatie, het uitvoeren van een missie met legorobots, de robottechniek en teamwork.

Regiofinales
Elk jaar is het enthousiasme bij de basis- en vo-scholen weer groot. Dit jaar hadden 48 wedstrijdteams zich aangemeld voor de Regiofinale bij Deltion. Tijdens de Regiofinale werden de wedstrijdteams op verschillende onderdelen beoordeeld, waaronder een presentatie over het centrale thema, het uitvoeren van missies met een zelf geprogrammeerde robot, robottechnieken en teamwork. Een daverend succes wat jaar in en jaar uit basis- en vo-leerlingen laat kennismaken met de ontwikkelingen van vandaag en morgen! Naast de Regiofinale bij het Deltion College waren er nog 30 locaties andere locaties in Nederland waar een Regiofinale werd gehouden.

Benelux finale
Alle winnaars van de Regiofinales strijden tegen elkaar op zaterdag 16 februari in Eindhoven. Tijdens de Benelux finale worden de finalisten beoordeeld door een jury op Core Values, robot en project. Teams moeten aan alle onderdelen deelnemen om kans te maken om te winnen.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Contactpersoon Deltion College;
Projectleider Techniek: Ellen Geerts // [email protected] // +31 6 29012030

Benelux finale zaterdag 16 februari // Locatie: Klokgebouw - Strijp S - Klokgebouw 50 -5617 AB – Eindhoven //
Programma:
8.45 deuren open teams en supporters
9.30 deuren open voor bezoekers
10.00 Openingsceremonie
10.25 Aanvang wedstrijden en jureringen
13.00 Pauze
13.45 Vervolg robotwedstrijden en Pit Visits
16.45 Intermezzoprogramma
17.15 Prijsuitreiking
17.45 Einde Benelux Finale.