Pilot bevordert gelijke kansen studenten

06 september 2021 Nieuws
Deltion College werkt als eerste school in Noordoost-Nederland met De Transformatieve School. Met dit door het ministerie van Onderwijs omarmde onderwijsprogramma krijgen leraren extra handvatten om de groepsdynamiek in hun diverse klassen op een positieve manier te beïnvloeden. Woensdag 1 september begon het programma met de eerste bijeenkomst en de eerste van drie digitale masterclasses, door onderwijssocioloog en programmaleider Iliass El Hadioui. Je kunt het webinar terugkijken op Deltion.tv.
 
Iliass El Hadioui is een Nederlands socioloog. Hij is onderzoeker en docent aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam en grondlegger van De Transformatieve School. In Nederland doen zo’n 1600 leraren mee aan dit programma. Binnen Deltion starten in eerste instantie onderwijsteams van Metaal en Hotel & Facility Management met De Transformatieve School. Met de mogelijkheid om het programma later breder binnen Deltion in te zetten.
 
Leren van elkaar
Behalve de masterclasses zet De Transformatieve School in op coaching van individuele leraren, en op intervisie in de onderwijsteams. Daarbij ligt de nadruk op leren van elkaar, op didactisch en pedagogisch gebied. Zodat een cultuur ontstaat waarin studenten de ruimte krijgen om te schakelen tussen hun soms zeer verschillende thuis- en schoolcultuur. En zich daarmee het onderwijs eigen maken. Dat komt hun motivatie ten goede, en vermindert uitval. Ook kan dit leiden tot betere keuzes voor (vervolg)opleidingen.
 
Aantrekkelijk onderwijs
De Transformatieve School past goed binnen het streven van Deltion om aantrekkelijk onderwijs te bieden voor iederéén. Nu, en in de toekomst. Deltion daagt studenten én leraren daarbij uit om het beste uit zichzelf te halen. Zowel persoonlijk, als in hun vakmanschap.
 
Over de Transformatieve School
De Transformatieve School is een professionaliserings- en cultuurveranderingsprogramma voor scholen in een stedelijke omgeving. Docenten leren binnen dit programma méér over de effecten van een diverse buitenschoolse leefwereld op hun schoolcultuur.
Nadruk ligt op de manier waarop jongeren laveren tussen de (vaak verborgen) sociale codes van hun thuiscultuur, jongerencultuur en schoolcultuur. Het programma laat vervolgens zien hoe jongeren, ondanks een mis-match tussen deze leefwerelden, veerkrachtigheid kunnen ontwikkelen.
Het programma wordt sinds 2013 op scholen in andere delen van Nederland met succes ingezet om de diversiteit onder studenten te omarmen, en gelijke kansen voor álle studenten te helpen bevorderen.

Wat ons en onze studenten bezighoudt