Deel deze release
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn

BIM Congres bij Deltion succesvol

Op donderdag 8 december jl. werd door de opleidingen Bouw van het Deltion College en het BIM register het BIM Congres georganiseerd. Het congres vond plaats op het Deltion College. De nieuwe werkmethode BIM, Building Information Modeling, wordt langzaamaan opgenomen in de lesprogramma’s van beroepsopleidingen. Tijdens het congres gingen onderwijs en bedrijfsleven met elkaar in gesprek over hoe zij samen uitdagend en relevant BIM-onderwijs kunnen vormgeven.

Bert Beun, voorzitter van het College van Bestuur van Deltion en voormalig bestuurder in de Bouw: ‘We ontkomen er niet meer aan om anders naar de economie te gaan kijken; duurzaam, wederkerig en optimale benutbaarheid. BIM waarborgt deze elementen en is de toekomst van hoe wij studenten op moeten leiden.’

BIM staat voor Building Information Modeling, oftewel Bouw Informatie Modellering. Binnen een bouwproces werken zeer veel verschillende partijen samen om te komen tot het uiteindelijke resultaat. BIM is de oplossing die maakt dat alle relevante informatie gedurende het hele bouwproces wordt opgeslagen, gebruikt en beheerd in een digitaal (3D) gebouwmodel. Alle partijen die bij het bouwproces betrokken zijn werken met dezelfde informatie en zien dus van elkaar wat er gebeurt. De informatie is dan ook continu beschikbaar en altijd actueel. Naast studenten, leraren, leermeesters en middenkaderfunctionarissen uit de bouw, waren ook werkgevers en werknemers uit de installatietechniek aanwezig. Meer samenwerking tussen bouw en installatietechniek is een logisch gevolg van de werkmethode BIM. Er werden veel ervaringen uitgewisseld tussen onderwijs en bedrijfsleven.

Interactieve kennisdeling
Sprekers en workshops zorgden voor interactieve kennisdeling. Zo nam Aart van Gelder (voormalig CEO Imtech) de aanwezigen mee in alle ontwikkelingen in het Standaard BIM Gebouwdossier, waarin het vooral gaat om het optimaal onderhoud plegen aan en optimaal benutten van een gebouw. Antonie ter Harmsel, directeur van Hodes Bouwsystemen en initiator van The New Builders deelde de aanwezigen zijn visie op de ‘Reis naar het nieuwe bouwen’: ‘Het traditionele bouwen is niet meer geschikt om op een verantwoorde manier met energie en materialen om te gaan. Denk dus na over je product en over de meerwaarde die je te bieden hebt als bedrijf. Denk circulair en wil je goed voorbereid zijn op alle veranderingen, vergeet dan vooral het menselijke aspect niet. Het gaat niet alleen om technisch innoveren, sociale innovatie is hierbij onontbeerlijk.’

Opleidingsmanager Bouw/Infra van Deltion, Harry Rouwenhorst, sloot het plenaire gedeelte af met een kijkje in de zienswijze van studenten die nog starten met een bouwopleiding of deze inmiddels doorlopen. Hij sprak uit hoe het onderwijs worstelt met het bijblijven bij alle nieuwe ontwikkelingen. ‘Om ze voor te bereiden op hun werkende leven geven we ze technische basiskennis mee en voegen we daar de 21st Century Skills aan toe. We maken ze nieuwsgierig door het aanbieden van minoren en vrije ruimte in hun opleiding, die ze met specifieke actuele vakken kunnen vullen. En we dagen ze uit, zoals met bijvoorbeeld een BIM Challenge. Zo hopen we ze optimaal uit te rusten voor hun werkende leven, ondanks de steeds veranderende wereld.’

In een aantal workshops kregen de aanwezigen vervolgens de mogelijkheid verder in te gaan op de praktijk van BIM en de kansen die het samenwerken via BIM geeft.